Uusimmat kirjoitukset

Blogin arkisto

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:150857 kpl

Tapio kirjoitaa

KIUSATAANKO VANHUKSIA?

Maanantai 25.5.2020 klo 7:48 - Tapio Arola


Kiusataanko vanhuksia digitalisaatiolla?

Meillä on vuosia puhuttu siitä, miten nuorten keskuudessa esiintyy kiusaamista ja syrjintää. Viime vuosina on tullut esille myös työpaikkakiusaamiseen liittyviä tapauksia. Olemmeko unohtaneet tässä kiusaamisasiassa vanhukset?

Monet palvelut ovat siirtyneet digitaalisiksi, esimerkiksi vero- ja pankkipalvelut sekä KELA:n tukien hakeminen.  Digitalisaation seurauksena oletetaan automaattisesti, että ikäihmistenkin pitäisi pystyä asioimaan verkossa. Kuitenkin internetin käyttö yleistyy vanhimmissa ikäluokissa kaikkein hitaimmin. Vanhus- ja lähimmäispalvelun liiton Valli ry:n tutkimuksen (2017) mukaan 44 % ikäihmisistä ei ollut koskaan hoitanut asioitaan verkossa. Valli ry:n tutkimukseen osallistuneista yli 75-vuotiaista vain noin ⅓ oli käyttänyt internetiä.

Jos ei hallitse sähköisten laitteiden käyttöä on minusta kyseessä vanhuksien kiusaaminen, kun digitalisaation myötä heidät pakotetaan mahdottoman tehtävän eteen. Valli ry:n tutkimuksessa kävi ilmi, että ikäihmiset ovat huolissaan yhteiskunnan mukana pysymisestä ja oman osaamisen riittämisestä. Se, että palvelut siirtyvät verkkoon, vaikka kaikilla ei ole mahdollisuutta käyttää internetiä, asettaa vanhukset eriarvoiseen asemaan sekä taloudellisesti että yhteiskunnallisesti.
On helppo esittää, että täyttäkää anomukset ja kaavakkeet verkossa, mutta jos EI koskaan ole joutunut verkkoa käyttämään, niin vaatimus on kohtuuton.
Samanaikaisesti ollaan lopettamassa niin pankeissa kuin Kelan konttoreissa henkilökohtainen neuvonta ja auttaminen. Johtaako tämä siihen, että jätetään käyttämättä ja anomatta niitä tukia ja palveluita, joihin olisi oikeutettu ja jotka helpottaisivat ikäihmisten elämää? Kiusaamiselta vaikuttaa myös se, että supistetaan kasvokkain tapahtuvia pankkipalveluita ja silti pankit tahkoavat kovaa vuositulosta.

Nyt koronan aikana kehotetaan ikäihmisiä asioimaan kaupoissa heti niiden avattua ovensa, mutta aikaisemmin esille tuomani pankit, verotoimisto ja KELA avaavat ovensa myöhemmin. Pitäisikö niihinkin järjestää ns. ikäihmisten kaksituntinen, jolloin heille annetaan heidän ansaitsemaansa henkilökohtaista neuvoa ja opastusta?

Tapio Arola


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini